Marketing internetowy to pojęcie niezwykle szerokie i bogate. Zawarte w nim części składowe gwarantują sukces w postaci lepszej widoczności strony internetowej – zarówno w sieci reklamowej, jak i wyszukiwarce Google. Ich wykorzystaniem zajmuje się SEM, czyli dziedzina, która powinna zainteresować każdego właściciela witryny, bez względu na jej specyfikę.
Ale zaraz… co to jest SEM? Z czym to się je?
Przez osoby niezaznajomione z marketingiem internetowym SEM często jest mylone bądź utożsamiane z SEO, czyli pojęciem o znacznie węższym znaczeniu.
Jednak po kolei. SEM (ang. Search Engine Marketing) to marketing w wyszukiwarkach internetowych, skupiający się na promocji stron w wynikach wyszukiwania. Jak pokazują liczne raporty popularności, w naszym kraju chodzi przede wszystkim o narzędzie Google. Co jednak najważniejsze, SEM składa się z dwóch elementów.
- SEO (ang. Search Engine Optimization) – działania związane z optymalizacją stron www w oparciu o zasady, jakimi rządzą się algorytmy wyszukiwarki. Celem będzie tu zawsze poprawa pozycji witryny w tak zwanych wynikach organicznych, czyli bezpłatnych (pojawiają się one po wpisaniu konkretnych fraz w polu „szukaj” wyszukiwarki). I tu kolejne utrudnienie – SEO jest elementem pozycjonowanie, które składa się również z link buildingu. Do omówienia obu pojęć przejdziemy za chwilę.
- PPC (ang. Pay Per Click) – jest to formuła rozliczania czynności związanych z pozyskiwaniem wyników sponsorowanych, które wyświetlane są na promowanych miejscach (zazwyczaj nad i pod wynikami organicznymi). Ich publikację umożliwia system reklamowy Google Ads.
Dobra kampania SEM powinna być kompletna. Oznacza to, że musi dotyczyć działań marketingowych związanych zarówno z organicznymi, jak i sponsorowanymi wynikami wyszukiwania. W ten sposób możliwe staje się uzyskanie pożądanych efektów, w postaci lepszej widoczności strony w sieci.
Z jakich elementów składa się kampania SEM?
Skoro wyjaśniliśmy już kilka najpilniejszych spraw, możemy przejść do konkretów. Od razu warto podkreślić, że profesjonalna kampania SEM powinna zostać przygotowana i zrealizowana przez specjalistów. Nie ma tu za bardzo miejsca na działanie samodzielne. Dlaczego? Wynika to z oczywistych ograniczeń. Jeden właściciel strony internetowej nie jest bowiem w stanie zająć się wszystkim. Zwłaszcza że to „wszystko” tworzy z naprawdę wiele elementów. Poniżej wskazujemy te najważniejsze.
- Analiza i przygotowanie słów kluczowych – to one są używane przez użytkowników wyszukiwarek, dlatego muszą znaleźć się również w treści strony i w materiałach ją promujących. Sztuka polega na tym, by znaleźć frazy pozwalające uzyskać wysokie pozycje wynikach wyszukiwania.
- Pozycjonowanie – składa się z działań realizowanych na stronie i poza nią. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z optymalizacją (SEO), która umożliwi dostosowanie wyglądu, budowy oraz funkcjonowania witryny do wymagań stawianych przez algorytmy indeksujące, a w drugim z tak zwanym link buildingiem. Polega on na pozyskiwaniu linków odsyłających do strony docelowej. Powinny być one publikowane na innych witrynach z wysokim rankingiem.
- Kampanie PPC – dzięki skupieniu się na systemie Google Ads i linkach sponsorowanych, możliwe staje się szybsze uzyskanie konkretnych efektów. Zazwyczaj związane są one z większym ruchem na stronie.
- SEO Copywriting – polega na tworzeniu treści (głównie tekstów) zoptymalizowanych pod wyszukiwarki Google. Związane jest to między innymi z użyciem właściwych słów kluczowych.
- Kampanie produktowe – jak sama nazwa wskazuje, skupiają się one na promocji konkretnych produktów. Po to, by zwiększyć ich sprzedaż (w tym celu wykorzystywany jest system Google Shopping).
Kampania SEM to zestaw wszystkich czynności, które pozwolą poprawić widoczność strony w sieci. Dzięki temu więcej osób będzie mogło do niej dotrzeć, co oczywiście może przełożyć się na lepszą sprzedaż oferowanych produktów bądź usług. Połączenie potencjału wyników organicznych, sponsorowanych, a także link bilingu zapewnia taki właśnie efekt.